„Bez odvahy niečo zmeniť nie je možné dosiahnuť zlepšenie.“ Tomáš Baťa

Mladí ľudia, ktorí sa pripravujú do sveta práce a zamestnania, v súčasnej dobe potrebujú podporu pri rozvoji všestranných kompetencií a zmenu postoja k zamestnávateľom. Všeobecný vplyv spoločnosti na mládež už počas vzdelávania v školskom prostredí v nich často formuje postoj „škola je tu pre nás“. Pri nástupe do zamestnania stojí pred nimi výzva tento postoj upraviť na „my sme tu pre zamestnávateľa“, nielen „zamestnávateľ pre nás“. Narastajúci „virtuálny život mládeže“ potlačil tzv. mäkké zručnosti, ktoré sú veľmi dôležité pri tímovej práci, adaptabilite, flexibilite, kreativite aj v proaktívnom prístupe v zamestnaní.

Autori tejto publikácie STARTIS ‒ Metodika vzdelávania pre pracovníkov s mládežou zameraná na rozvoj postojov a zručností mladých ľudí vo vzťahu k zamestnaniu, ktorú ste práve otvorili, zisťovali u rôznych zamestnávateľov na Slovensku, v Čechách i v Poľsku, aké sú ich potreby a očakávania od mladých ľudí, ktorí nastupujú do sveta práce.

Z uvedených zistení vznikla „Správa o potrebách a očakávaniach zamestnávateľov od mladých ľudí v oblasti postojov a osobnostných zručností pri uchádzaní sa o zamestnanie.“ Správa obsahuje súbor – 12 najčastejšie sa opakujúcich očakávaní a potrieb. Na základe výstupov vznikli metodické postupy, ako vzdelávať mladých ľudí pri príprave na ich pôsobenie v tímoch u zamestnávateľov.

Aktivity metodiky sú spracované metódami neformálneho vzdelávania. Každá aktivita má priložené prílohy, ktoré môže pracovník s mládežou, ktorý sa rozvoju ich kompetencií venuje, hneď využiť vo vzdelávacom procese. Aktivity sú zamerané na mladých ľudí, ktorí majú pracovné skúsenosti z mládežníckych brigád alebo študentských stáží.

Vzdelávacie bloky sú rozdelené do 12 oblastí, obsahujú 42 aktivít a 90 príloh k aktivitám. Na tvorbe metodiky sa podieľalo 19 odborníkov na neformálne vzdelávanie, personálnych pracovníkov a konzultantov ̶ zamestnávateľov zo Slovenska, z Českej republiky a z Poľska.

Vzdelávacie bloky boli overené v každej krajine, overenie sa realizovalo na školeniach pre lektorov a pre pracovníkov s mládežou.

Veríme, že touto publikáciou ponúkame inšpiráciu, nápady a povzbudenie na ceste výchovy a formovania mladých ľudí k pozitívnemu prístupu k budúcemu zamestnaniu a k rozvoju osobnostnej a tímovej spolupráce v pracovnom kolektíve.

Metodika je súčasťou projekt „YPE – Cesta mladých k zamestnaniu“ do ktorého sú zapojení odborníci z organizácie z troch krajín – Radu mládeže Žilinského kraja (SK)Centrum pre podporu podnikania a zamestnanosti, z. ú. (CZ)Fundację Edukacji Pozaformalnej w Bielsku-Białej (PL) a Žilinský samosprávny kraj.

Uvedená aktivita bola súčasťou projektu, ktorý je podporený z programu Erasmus + s názvom: Cesta mladých k zamestnaniu pod č. 2023-2-SK02-KA220-YOU-000178759 , realizovaného 05/2024-06/2026 a financovaného zo zdrojov EÚ.