Nový projekt je zameraný na rozvoj a kvalitu školských parlamentov (ŠP) na základných školách (ZŠ).
Zapojenie mladých ľudí do činnosti ŠP ZŠ je ich prvou skúsenosťou s participáciou, ktorá im pomáha pozitívne vnímať
participáciu a jej dôležitosť. Projektom plánujeme dosiahnuť podporu zakladania ŠP na ZŠ a ich udržateľnosť aj tam, kde
existujú. S koordinátormi ŠP budeme overovať uplatnenie metodických materiálov, určených pre nich a doladiť ich s platnou
legislatívou zameranou na ŠP.
Hlavným cieľom projektu je: Podporiť kvalitu, rozvoj a udržateľnosť ŠP na ZŠ.
Špecifické ciele:
1/ Motivovať žiakov a vedenia ZŠ k zakladaniu ŠP na ZŠ ako participatívneho nástroja mladých. Indikátor: založené ŠP na
3 ZŠ a vytvorená praktická príručka postupov v jazyku mladých.
2/ Zvýšiť metodickú podporu koordinátorov a členov ŠP ZŠ v participatívnom, inkluzívnom a environmentálnom rozmere.
Indikátor: overená metodika pre koordinátorov a realizovaných 6 vzdelávaní pre ŠP ZŠ s aplikáciou získaných kompetencií
Projekt Cesta k participácií cez žiacku samosprávu obsahuje 4 okruhy aktivít. (1) Prípravné, priebežné a záverečné
hodnotenie. (2) Pilotné vzdelávacie stretnutia na základných školách k založeniu školského parlamentu v zmysle platnej
legislatívy so spracovaním príručky v jazyku žiakov. (3) Workshopovo-diskusné stretnutia zamerané na dve samostatné
skupiny: koordinátorov a členov parlamentov. Vzdelávanie koordinátorov bude zamerané na overenie existujúcej metodiky a
jej nastavenia podľa platnej legislatívy. Vzdelávanie členov parlamentov bude zamerané na rozvoj a udržateľnosť školských
parlamentov základných škôl. (4) Záverečná konferencia zameraná na prezentáciu výstupov a sieťovanie parlamentov.
Na aktivitách sa zúčastní 393 mladých ľudí, členov školských parlamentov základných škôl, ich koordinátorov, pedagógov,
riaditeľov škôl, zástupcov rady školy, zriaďovateľa a odborníkov na metodickú, vzdelávaciu a participatívnu činnosť.
Očakávaným dopadom projektu bude rozšírený počet nových školských parlamentov na základných školách, kde nie sú
založené . Pri školských parlamentov základných škôl, ktoré už rozvíjajú svoju činnosť projekt prinesie rozvoj kompetencií
ich členov s umožnením ich uplatnenia na základnej škola. Koordinátori školských parlamentov základných škôl získajú
metodické postupy pre ich pôsobenie v zmysle platnej legislatívy. Dopad bude aj cielená podpora a zvýšenie participácie a
záujem mladých ľudí o komunitu a spoločnosť
Výsledkom projektu bude záujem mladých ľudí angažovať sa v školských parlamentoch na základnej škole a v budúcnosti
aj na strednej škole. Rozvoj participatívnych postojov pri obhajovaní záujmu spolužiakov, rast zodpovednosti za prostredie v
ktorom sa vzdelávajú.